FAQ2020-05-20T07:25:07+02:00

Ofte Stillede Spørgsmål

Åbningstider i IT afd.2019-10-11T12:21:56+02:00
Grådybet 73G:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Spangsbjerg Møllevej 72:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Autodesk Inventor på en MacOS ?2019-10-21T10:18:03+02:00

Autodesk inventor virker kun på Windows – man har dog mulighed for, at opsætte bootcamp på sin MacOS og via den vej få programmet installeret.

Venligst følg Autodesk’s egen vejlending her

Apples vejledning til bootcamp kan findes her

CD-ORD2020-08-13T13:57:50+02:00

CD-ORD kan hentes: her

Husk og vinge af til dansk sprog pakke under installationen samt de ekstra sprogpakker, som du har behov for:

Når programmet er installeret og man kommer til login, vælges der:

  1. Uni-login
  2. Nem-id tekst linket
  3. Find Rybners i listen

* Husk at være på Rybners-Kun-Internet

Der mangler moduler på mit skema2019-10-13T10:35:29+02:00

Har du problemer med, at ikke alt står på dit skema og andre i klassen ser mange flere moduler?

Kontakt venligst administrationen – Så de kan se nærmere på dit unilogin og give dig adgang til de manglende klasse moduler.

Der vises et blinkende spørgsmålstegn, når jeg starter min Mac2019-10-21T08:39:58+02:00

Venligst følg Apple’s guide og anvisninger her

OBS. Dette er ikke noget Rybners’ It afd. kan være behjælpelige med.

Digital Post2020-06-16T07:22:32+02:00

Digital Post

Du kan skrive til os fra din digitale postkasse på www.borger.dk

Log ind på Digital Post med din NemID og vælg ”Skriv ny post”. Du kan nu vælge Rybners som modtager og skrive til os.

Hvis du ved, hvem der skal modtage din besked, bedes du anføre dette.

Fremsendelsen af Digital Post fra Borger.dk sker sikkert (krypteret).

Er din MacOS ramt af malware ?2020-02-17T13:10:39+01:00

Er din enhed blevet ramt af malware – skal du selv ud og kigge på nettet for mulige løsninger.

Rybners IT afd. kan desværre ikke afsætte 1-2 timer pr. elev og gennemgå deres MacOS for malware.

Det kan sagtens tage længere tid, hvis det er en helt ny form for malware, som din enhed er blevet ramt af.

Derfor giver vi eleverne denne korte vejledning så eleven selv kan søge efter en løsning.

Eksempler på MacOS malware:

  • Google Chrome søger konstant via Yahoo
  • Google Chrome åbner tabs jeg ikke har bedt den om, at åbne
  • Google Chrome eller Safari åbner Amazon op af sig selv og søger via anden søge maskine

Eksempler løsningsforslag:

  • Installere og kør Malwarebytes – skan hele systemet igennem
  • Tjek google igennem for løsningsforslag og læs ALT hvad de skriver – ikke kun skimte det igennem.
Hardware problemer2019-10-30T10:40:42+01:00

Rybners’ It afd. reparere ikke pc’er, bærbare eller Mac enheder. Har din enhed en fysisk hardware defekt – anbefaler vi, at du indlevere enheden det sted, som du købte den.

Eksempler på ting, som IT afd. ikke kan være behjælpelige med:

  • Tastaturet virker ikke
  • Skærmen vil ikke tænde
  • Nogle af mine knapper på tastaturet fungere ikke
  • Enheden vil ikke starte korrekt op
  • Enheden lader ikke, når jeg sætter strøm til den
  • Windows laver bluescreen
  • Windows/MacOS starter ikke korrekt op
  • Touchpad reagere ikke
  • MacOS viser et spørgsmåltegn? (apple support)
Hvordan afinstallere jeg et program?2019-10-13T20:58:35+02:00

De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af ​​dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.

Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock. Eller åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.

OBS. du mister ikke dine Word, Excel el. dokumenter, når du afinstallere f.eks. Office pakken.

Hvordan opdatere jeg min MacOS til nyeste version?2020-02-07T10:38:00+01:00

Hvis din MacOS er på High Sierra – skal du ind i App store og hente nyeste version

Hvis du har opgraderet til macOS Mojave eller en nyere version, skal du følge disse trin for at holde det opdateret:

  1. Vælg Systemindstillinger i Apple-menuen , og klik derefter på Software opdatering for at søge efter opdateringer.
  2. Hvis der er tilgængelige opdateringer, skal du klikke på knappen “Opdater nu” for at installere dem.
    Indstillinger for Softwareopdatering
  3. Når Software opdatering viser, at din Mac er opdateret, er den installerede version af macOS og alle dens apps også opdaterede.

Hvis du fremover vil have installeret macOS-opdateringer automatisk, herunder apps, der er downloadet separat fra App Store, skal du vælge “Hold automatisk min Mac opdateret”. Din Mac giver dig besked, når opdateringerne kræver, at den genstartes, så du altid kan vælge at installere dem senere.

Nyeste version af MacOS (opdateret d. 13.10.2019): MacOS Catalina

Kan ikke finde mine materialer i systime2020-08-25T08:56:04+02:00

Hvis du ikke kan finde dine materialer i systime er det højst sandsynlig fordi, at du ikke står til det korrekte hold.

  • Log på Systime og find dit navn, oppe i højre hjørne.
  • Vælg Rediger Profil

  • Tryk på Rediger knappen og ændre Rybners Gymnasium til Rybners HHX og tryk gem.
  • Du skulle meget gerne nu se alle de materialer på hjemmesiden.

Login problemer med systime2020-08-21T10:47:40+02:00

Login problemer:

Du skal først oprette en konto på Systime, før du kan logge på systemet.

Når kontoen er oprettet, har du derefter mulighed for, at tilknytte dit uni-login til kontoen.

Når kontoen skal tilknyttes dit uni-login vælger du følgende knap: “Login med f.eks. NemID

Efterfølgende finder du Rybners i listen og trykker på knappen.

Direkte link til konto oprettelse: her

Direkte link til, at eleven kan nulstille sit kodeord: her

Rettigheds problemer eller andet:

Hvis du oplever rettigheds problemer med Systime eller andet – kontakt administrationen hos Rybners og efterfølgende Systime

Systime kan kontaktes direkte på tlf.: 70 12 11 00

Ludus acceptere ikke mit kodeord2019-10-22T10:27:15+02:00

Dit standard kodeord er altid de første 6 cifre i dit cpr-nr & uden ryb foran.

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

MacOS & Windows programmer2019-10-13T10:01:31+02:00

Flere uddannelser på Rybners kræver, at du benytter programmer, der kun virker på Microsoft Windows. Du har dog et par forskellige muligheder for alligevel at kunne bruge din Mac, mens du studerer hos Rybners.

Du kan vælge at installere Windows (ved siden af Mac OS!) så du kan benytte begge operativsystemer på din Mac computer. Ved genstart, vil du kunne vælge om den skal starte som normalt i Mac OS – eller om du vil starte op Windows.

Dette gør du ved, at du selv skaffer en licens til Windows, og så følger du Apples vejledning til at installere det på din Macbook: her

På visse uddannelser (bl.a. HHX/STX) kan du logge på Rybners’ fjernskrivebord. Under It vejledninger kan du finde vejledningen “Fjernskrivebord fra Mac OS X”, hvor du kan se, hvordan du tilslutter til det.

Maple2020-08-17T10:43:56+02:00

Maple bliver ikke supporteret af Rybners’ IT Afd.

Har du brug for program hjælp, skal du kontakte din underviser.

Direkte download af Maple 2020: Windows MacOS Linux

GYM pakken installeres efterfølgende: her

Under installationen skal man fjerne fluebenet i “Use proxy server, when checking for updates”

Guide til brug af Maple: her

Virker programmet ikke korrekt – vil vi anbefale dig, at afinstallere programmet og lave en geninstallation.

Bruger du MacOS bedes du dobbelt tjekke, at du er på den nyeste MacOS version, som din enhed kan installere.

Microsoft 3652020-08-06T14:51:50+02:00

Her på Rybners stiller vi portalen Microsoft 365 til rådighed. Det giver adgang til online version af Office pakken, samt andre gode og brugbare apps. Ligeledes giver det muligheden for at hente og installere Office pakken på sin egen computer/Mac.

Hent vejledning til Office: her

Moodle acceptere ikke mit kodeord2019-10-22T09:19:46+02:00

Dit standard kodeord er altid de første 6 cifre i dit cpr-nr & med ryb foran.

Det kan også være, at du mangler at indtaste din e-mail på selvbetjening.rybners.dk

Har du forsat problemer med, at logge ind – har du mulighed for, at kontakte din lærer for nulstilling af dit kodeord (UMS).

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

Moodle skriver, at min bruger ikke findes2019-10-23T11:04:25+02:00

Hvis Moodle skriver, at brugeren ikke eksistere i systemet er det oftest pga. din e-mail mangler på din UMS profil.

Log på selvbetjening.rybners.dk og gå under fanen “Dine oplysninger”

Mangler din e-mail adresse under “Dine oplysninger” – skal man forbi EUD- og Kursussekretariatet for hjælp.

Office licens problemer2020-08-14T12:20:13+02:00

Hvis man har licens problemer i Office programmerne kan man bruge Microsoft’s eget licens fjernelse program.

Programmet gennemgår og fjerner gamle licenser, så der ikke opstår konflikter.

Programmet kan hentes her: Hent

Vejledning til program brug: Her

Hvis intet af dette virker, har vi set stor success med, at lave en ny profil på din Mac enhed: Her

PC udlån2019-10-11T11:39:41+02:00

Som udgangspunkt forventes det, at man har sin egen bærbar med.

Har du ikke selv en bærbar, er det muligt at låne en bærbar i receptionen mellem kl 8.00-8.15.

For at få lov til at låne en pc, skal der udfyldes et skema ”udlån af PC” samt aflevere ID.

Programmet kan ikke åbnes fordi det kommer fra en ukendt udvikler.2019-10-13T22:01:49+02:00

Vi tager her udgangspunkt i programmet teamviewer

Programpakker2019-10-11T08:17:02+02:00

Vi har lavet programpakker til studieretningerne – så man kun skal hente programmerne ét sted fra. De bliver automatisk installeret, når man kører filen første gang. Husk og følg vejledningen på den pågældende download side.

Har du problemer med, at installere én af vores programpakker, skal du tjekke, at det ikke er dit antivirus program, som blokere for installationen.

OBS. Programpakkerne virker kun til Windows !

Sådan tvinges et program til at slutte på din Mac2019-10-13T21:57:53+02:00

Brug Afbryd, hvis et program på din Mac ikke svarer, og hvis programmet ikke kan sluttes som normalt.

Du kan normalt slutte (lukke) et Mac-program ved at vælge Slut i programmets menu på menulinjen eller ved at trykke på Kommando (⌘)-Q. Hvis programmet ikke slutter, skal du følge disse trin for at tvinge programmet til at slutte.

  1. Tryk på følgende tre taster samtidigt: Alternativ, Kommando og Esc (Escape). Dette svarer til at trykke på Ctrl-Alt-Delete på en pc. Du kan også vælge Afbryd i Apple-menuen  i øverste venstre hjørne af skærmen.
  2. Vælg programmet i vinduet Afbryd, og klik derefter på Afbryd.
Sikkerprint2020-03-16T12:04:19+01:00

Vi har lavet en fin vejledning til sikkerprint – den kan du hente her

MacOS brugere kan KUN sende en mail fra deres unilogin-mail til printerne.

Denne kan man tilgå fra: http://portal365.rybners.dk
Der logges på med: uni-login@edu.rybners.dk

Kort vejledning:
Vedhæft dit dokument i mailen, som du vil have printet ud og send den til print@rybners.dk.

Du kan nu gå hen til en printer, som er placeret på gangene hos Rybners og printe dit dokument ud.

Tilslutning til det trådløse netværk2019-10-10T10:18:46+02:00

Vi har på Rybners to trådløse netværk. ”Rybners” og ”Rybners-kun-internet”. Det sidste af de to, kan IKKE benyttes i forbindelse med skolens services, så som udskrivning, p-drev og så videre. Det giver, som navnet bør antyde kun adgang til internettet uden for skolen – og intet andet.

  • Eleverne skal tilslutte det trådløse net, der kun hedder ”Rybners
  • Når de tilslutter nettet, spørger den efter loginoplysninger. Her skal eleven taste …

BRUGERNAVN: rybners\”deres brugernavn” (eks. rybners\otto1234)

ADGANGSKODE: ”deres adgangskode” (eks. ryb010101)

Wordmat2019-10-14T09:01:46+02:00

Wordmat supporteres ikke af Rybners’ IT Afd.

Har du brug for program hjælp, skal du kontakte din underviser.

Virker Wordmat ikke eller kan den ikke udregne formler korrekt ?

  1. Venligst geninstallere programmet og prøv igen.
  2. Er du på MacOS – så venligst tjek, at du er på den nyeste MacOS & Office version

Guide til at afinstallere Wordmat på MacOS:

De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af ​​dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.

Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock. Eller åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.


Vi har her illustreret det med et eksempel, hvor vi fjerner Office pakken fra MacOS.

ZWCAD & trial version2019-10-13T10:38:41+02:00

Når jeg starter ZWCAD ved Rybners eller når jeg arbejder hjemme fra – så skriver programmet, at den er sat i trial verison?

Løsning:

Er du ude på skolen – skal du dobbelt tjekke, at du er koblet korrekt op til det trådløse Rybners adgangspunkt og ikke Rybners-kun-internet

Når du arbejder hjemme fra – så skal vpn’en være aktiv og forbundet til Rybners, før programmet får tildelt en licens.

OBS. Arbejder du i ZWCAD & er programmet i trial version – vil den ikke give dig mulighed for, at gemme dit arbejde !