FAQ2020-05-20T07:25:07+02:00

Ofte Stillede Spørgsmål

Åbningstider i IT afd.2019-10-11T12:21:56+02:00
Grådybet 73G:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Spangsbjerg Møllevej 72:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Autodesk Inventor på en MacOS ?2019-10-21T10:18:03+02:00

Autodesk inventor virker kun på Windows – man har dog mulighed for, at opsætte bootcamp på sin MacOS og via den vej få programmet installeret.

Venligst følg Autodesk’s egen vejlending her

Apples vejledning til bootcamp kan findes her

Der mangler moduler på mit skema2019-10-13T10:35:29+02:00

Har du problemer med, at ikke alt står på dit skema og andre i klassen ser mange flere moduler?

Kontakt venligst administrationen – Så de kan se nærmere på dit unilogin og give dig adgang til de manglende klasse moduler.

Der vises et blinkende spørgsmålstegn, når jeg starter min Mac2019-10-21T08:39:58+02:00

Venligst følg Apple’s guide og anvisninger her

OBS. Dette er ikke noget Rybners’ It afd. kan være behjælpelige med.

Er din MacOS ramt af malware ?2020-02-17T13:10:39+01:00

Er din enhed blevet ramt af malware – skal du selv ud og kigge på nettet for mulige løsninger.

Rybners IT afd. kan desværre ikke afsætte 1-2 timer pr. elev og gennemgå deres MacOS for malware.

Det kan sagtens tage længere tid, hvis det er en helt ny form for malware, som din enhed er blevet ramt af.

Derfor giver vi eleverne denne korte vejledning så eleven selv kan søge efter en løsning.

Eksempler på MacOS malware:

  • Google Chrome søger konstant via Yahoo
  • Google Chrome åbner tabs jeg ikke har bedt den om, at åbne
  • Google Chrome eller Safari åbner Amazon op af sig selv og søger via anden søge maskine

Eksempler løsningsforslag:

  • Installere og kør Malwarebytes – skan hele systemet igennem
  • Tjek google igennem for løsningsforslag og læs ALT hvad de skriver – ikke kun skimte det igennem.
Hardware problemer2019-10-30T10:40:42+01:00

Rybners’ It afd. reparere ikke pc’er, bærbare eller Mac enheder. Har din enhed en fysisk hardware defekt – anbefaler vi, at du indlevere enheden det sted, som du købte den.

Eksempler på ting, som IT afd. ikke kan være behjælpelige med:

  • Tastaturet virker ikke
  • Skærmen vil ikke tænde
  • Nogle af mine knapper på tastaturet fungere ikke
  • Enheden vil ikke starte korrekt op
  • Enheden lader ikke, når jeg sætter strøm til den
  • Windows laver bluescreen
  • Windows/MacOS starter ikke korrekt op
  • Touchpad reagere ikke
  • MacOS viser et spørgsmåltegn? (apple support)
Hvordan afinstallere jeg et program?2019-10-13T20:58:35+02:00

De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af ​​dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.

Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock. Eller åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.

OBS. du mister ikke dine Word, Excel el. dokumenter, når du afinstallere f.eks. Office pakken.

Hvordan opdatere jeg min MacOS til nyeste version?2020-02-07T10:38:00+01:00

Hvis din MacOS er på High Sierra – skal du ind i App store og hente nyeste version

Hvis du har opgraderet til macOS Mojave eller en nyere version, skal du følge disse trin for at holde det opdateret:

  1. Vælg Systemindstillinger i Apple-menuen , og klik derefter på Software opdatering for at søge efter opdateringer.
  2. Hvis der er tilgængelige opdateringer, skal du klikke på knappen “Opdater nu” for at installere dem.
    Indstillinger for Softwareopdatering
  3. Når Software opdatering viser, at din Mac er opdateret, er den installerede version af macOS og alle dens apps også opdaterede.

Hvis du fremover vil have installeret macOS-opdateringer automatisk, herunder apps, der er downloadet separat fra App Store, skal du vælge “Hold automatisk min Mac opdateret”. Din Mac giver dig besked, når opdateringerne kræver, at den genstartes, så du altid kan vælge at installere dem senere.

Nyeste version af MacOS (opdateret d. 13.10.2019): MacOS Catalina

Jeg oplever problemer med Systime2019-12-18T08:56:39+01:00

Login problemer:

Du skal først oprette en konto på Systime, før du kan logge på systemet.

Når kontoen er oprettet, har du derefter mulighed for, at tilknytte dit uni-login til kontoen.

Direkte link til konto oprettelse: her

Direkte link til, at eleven kan nulstille sit kodeord: her

Rettigheds problemer eller andet:

Hvis du oplever rettigheds problemer med Systime eller andet – kontakt administrationen hos Rybners og efterfølgende Systime

Systime kan kontaktes direkte på tlf.: 70 12 11 00

Ludus acceptere ikke mit kodeord2019-10-22T10:27:15+02:00

Dit standard kodeord er altid de første 6 cifre i dit cpr-nr & uden ryb foran.

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

MacOS & Windows programmer2019-10-13T10:01:31+02:00

Flere uddannelser på Rybners kræver, at du benytter programmer, der kun virker på Microsoft Windows. Du har dog et par forskellige muligheder for alligevel at kunne bruge din Mac, mens du studerer hos Rybners.

Du kan vælge at installere Windows (ved siden af Mac OS!) så du kan benytte begge operativsystemer på din Mac computer. Ved genstart, vil du kunne vælge om den skal starte som normalt i Mac OS – eller om du vil starte op Windows.

Dette gør du ved, at du selv skaffer en licens til Windows, og så følger du Apples vejledning til at installere det på din Macbook: her

På visse uddannelser (bl.a. HHX/STX) kan du logge på Rybners’ fjernskrivebord. Under It vejledninger kan du finde vejledningen “Fjernskrivebord fra Mac OS X”, hvor du kan se, hvordan du tilslutter til det.

Maple2019-10-14T09:01:36+02:00

Maple bliver ikke supporteret af Rybners’ IT Afd.

Har du brug for program hjælp, skal du kontakte din underviser.

Direkte download af Maple: her

(kan kun hentes via Rybners Wifi)

Virker programmet ikke korrekt – vil vi anbefale dig, at afinstallere programmet og lave en geninstallation.

Bruger du MacOS bedes du dobbelt tjekke, at du er på den nyeste MacOS version, som din enhed kan installere.

Moodle acceptere ikke mit kodeord2019-10-22T09:19:46+02:00

Dit standard kodeord er altid de første 6 cifre i dit cpr-nr & med ryb foran.

Det kan også være, at du mangler at indtaste din e-mail på selvbetjening.rybners.dk

Har du forsat problemer med, at logge ind – har du mulighed for, at kontakte din lærer for nulstilling af dit kodeord (UMS).

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

Moodle skriver, at min bruger ikke findes2019-10-23T11:04:25+02:00

Hvis Moodle skriver, at brugeren ikke eksistere i systemet er det oftest pga. din e-mail mangler på din UMS profil.

Log på selvbetjening.rybners.dk og gå under fanen “Dine oplysninger”

Mangler din e-mail adresse under “Dine oplysninger” – skal man forbi EUD- og Kursussekretariatet for hjælp.

Office2019-10-25T08:16:19+02:00

Her på Rybners stiller vi portalen Office 365 til rådighed. Det giver adgang til online version af Officepakken, samt andre gode og brugbare apps. Ligeledes giver det muligheden for at hente og installere Officepakken på sin egen computer/Mac.

Hent vejledning til Office: her

Office licens problemer2020-04-29T12:09:28+02:00

Hvis man har licens problemer i Office programmerne kan man bruge Microsoft’s eget licens fjernelse program.

Programmet gennemgår og fjerner gamle licenser, så der ikke opstår konflikter.

Programmet kan hentes her: Hent

Vejledning til program brug: Her

PC udlån2019-10-11T11:39:41+02:00

Som udgangspunkt forventes det, at man har sin egen bærbar med.

Har du ikke selv en bærbar, er det muligt at låne en bærbar i receptionen mellem kl 8.00-8.15.

For at få lov til at låne en pc, skal der udfyldes et skema ”udlån af PC” samt aflevere ID.

Programmet kan ikke åbnes fordi det kommer fra en ukendt udvikler.2019-10-13T22:01:49+02:00